Temaet digitalisering og ergonomi folder derfor emnet ud og tager læseren med igennem de forskellige aspekter, som er vigtige i et digitaliseringsprojekt. De seks artikler udgør enkeltvis en brik i det store puslespil: at have et godt afsæt, når I skal digitalisere og samtidig ønsker at have fokus på og skabe de bedste ergonomiske forudsætninger og løsninger.
I temaet får I blandt andet viden om:
- hvordan digitaliseringen kan påvirke ergonomien positivt og negativt.
- hvilke opmærksomhedspunkter I bør have, når I starter en digitaliseringsproces.
- hvad der skal til for at skabe en god kultur på arbejdspladsen, hvor idéer, feedback og kritik kan føre til gode muligheder indenfor digitalisering og ergonomi.
- hvordan man som leder, medarbejder og arbejdsmiljøorganisation kan bidrage med vigtige input og understøtte processer, der kan påvirke de ergonomiske forhold i en digitaliseringsproces.
Kort resume af pointer du finder i artiklerne:
|
De seks artikler:
Digitalisering skaber gode og positive forandringer på kontorarbejdspladsen. Men det kan have negative konsekvenser for arbejdsmiljøet, hvis man ikke har fokus på eventuelle ændringer i de ergonomiske forhold. Digitalisering kan afskaffe – men også skabe nye – ergonomiske problemstillinger. En arbejdsmiljøkonsulent giver jer indsigt i ergonomiske fokuspunkter og hjælpespørgsmål til jeres egne digitaliseringsprocesser.
Det kræver medarbejderinddragelse at skabe god ergonomi og et godt arbejdsmiljø, når der indføres nye digitale løsninger. En leder på en uddannelsesinstitution sætter fokus på, hvor vigtig medarbejderinddragelsen er, og hvor vigtigt det er, at ledelsen spiller en rolle. Det handler om at finde de rigtige løsninger, hvor medarbejdernes ergonomiske forhold samtidig er optimale.
Mange kontorarbejdspladser er rykket hjem i stuen under Covi-19 epidemien. Fuld tid i perioder med hjemsendelser, men også generelt som en større del af arbejdslivet. Så hvordan ser ergonomien ud, når arbejdsopgaver ved computeren og virtuelle møder er dagligdag? En arbejdsmiljøkonsulent ridser de gængse udfordringer op og giver gode om håndteringen.
En kontoransat TR bygger softwarerobotter sammen med sine administrative kollegaer. Den vigtigste byggeklods er deres medarbejderviden om opgaverne. Der bliver sat fokus på medarbejdernes vigtige viden om deres opgaver og de ergonomiske forhold.
Digitalisering og ny teknologi vokser på kontorarbejdspladserne. Det giver både succeser og udfordringer i forhold til ergonomien. Så hvordan sikrer arbejdspladsen, at medarbejdere tør byde ind med idéer, uhensigtsmæssigheder eller forbedringsforslag? En organisationskonsulent på en regional arbejdsplads sætter fokus på, hvilken kultur der bør være til stede, hvis medarbejdere og ledere skal turde komme med idéer, forbedringsforslag og kritik i forhold til ergonomiske forhold.
Der er fem vigtige kendetegn, når man som leder skal lykkes bedst muligt med digital innovation. Og de er også med til at sikre gode ergonomiske forhold. Hør arbejdsmiljøkonsulentens gode råd, kend de fem kendetegn og hør, hvordan Brian Lindekilde Hansen, chef for en vagtcentral, altid lytter til medarbejdernes idéer. Artiklen sætter fokus på de ledelsesmæssige kendetegn, der kan få digitalisering og ergonomi til at gå hånd i hånd