Tags: #skrivebord, #booking, #freeseating #tryghed, #m2, #ergonomi
Hent dette tema som pdf
Coronakrisen har vist, at de fleste funktioner på kontoret kan varetages hjemmefra. Det har åbnet for overvejelser om kontorets fremtid på mange offentlige og private arbejdspladser. Nogle steder øjner man besparelser i kvadratmeter, andre steder er fokus på at indrette efter nye behov for samarbejde og fællesskab.
Esbjerg Kommune er en af dem, der øjner besparelser. Til DR har kommunaldirektør Rikke Vestergaard fortalt, at man kan spare penge på dyre lejemål og i stedet bruge dem på velfærd. Ifølge DR vil også Mariager Kommune gå den vej og spare op mod en tredjedel af kontorpladserne i kommunens kommende rådhus, fordi medarbejderne kommer til at arbejde mere hjemmefra.
Forsikringsselskabet Codan besluttet at indskrænke sit hovedkontor på Gammel Kongevej i København. 800 faste arbejdspladser er skåret ned til 575, hvoraf de 200 er faste og 375 er delearbejdspladser. Årsagen er, at de fleste medarbejderne skal arbejde mere hjemme, i sommerhuset eller på farten.
I Danske Bank har 93% af medarbejderne (svarende til 18.000 i hele koncernen) ønsket mere tid på hjemmekontoret. Derfor ændrer koncernens kontorlandskaber karakter: Farvel til de personlige skriveborde og goddag til flere mødesteder og korttids-arbejdspladser.
Også Aalborg Universitet, ATP, Nordea, PFA og mange flere har enten allerede eksperimenteret med delearbejdspladser, eller de overvejer at gå i gang.
Hvad siger erfaringerne?
Den vigtigste pointe, som kan hentes ud af de danske erfaringer med delearbejdspladser, er, at ikke alle er begejstrede. Medarbejderne reagerer forskellig, når de skal dele skriveborde med kollegerne. Nogle trives fint med det. Andre er frustrerede og har svært ved at vænne sig til ikke at have sit eget.
Derfor er en generel anbefaling fra både ledere og arbejdsmiljørepræsentanter i de virksomheder, som har indført delearbejdspladser, at der skal gøres en stor indsats for dialog og kommunikation. Arbejdsmiljøchef Birgit Skibsted fra Danske Bank understreger fx, at kommunikationen er en vigtig forudsætning for, at omstillingen bliver en succes. ”En stor forandring som den her bringer os alle ind på ukendt land, og vi må lære undervejs”, siger hun.
En anden vigtig erfaring er, at helt praktiske ting som booking af et ledigt bord og give ledelse og kolleger overblik over, hvem der er til stede på kontoret i dag. Danske Bank eksperimenterer med en app og sensorer på skrivebordene, som registrerer, om de er i brug.
Endelig er det vigtigt, at bord, stol og skærm(e) passer fysisk til de arbejdsfunktioner og medarbejdere, som potentielt skal bruge pladsen. Nogle medarbejdere er fx ikke så høje og kan måske ikke bruge en standard kontorstol. Og nogle arbejdsfunktioner kan kræve dobbeltskærme, mens andre kan løses på en bærbar computer.
Dialogspørgsmål
Formål: At få dialog om væsentlige problemstillinger inden indførelse af delearbejdspladser. Målgruppe: Ledelsen og MED eller arbejdsmiljøorganisationen/ samarbejdsudvalget. Situation: Fx et møde i MED eller arbejdsmiljøorganisationen/ samarbejdsudvalget. |
|
Læs mere - kilder til dette tema
- Farvel til de faste pladser? Coronakrisen lærte arbejdspladserne at håndtere hjemmearbejde. Nu overvejer mange at skrue op for hjemmearbejdet og ned for antallet af skriveborde. Vi har kigget på de hidtidige erfaringer med såkaldt free seating.
- Pandemien har sat turbo på forandringerne: 18.000 medarbejdere i Danske Bank har ønsket mere tid på hjemmekontoret. Samtidig ændrer koncernens kontorlandskaber karakter: Farvel til de personlige skriveborde og goddag til flere mødesteder og korttids-arbejdspladser.
- Bookingsystem skaber større tryghed: Mere hjemmearbejde og færre skriveborde påvirker medarbejderne forskelligt. Nogle sætter pris på fleksibiliteten, mens andre er utrygge ved at miste deres faste pladser. Rapport fra et pilotprojekt i Danske Bank.
- DR: Medarbejderne skal arbejde hjemme - også efter corona.
- Berlingske: Forsikringskæmpe gør hjemmearbejde permanent.
Andre gode links
- Din faste plads på kontoret kan snart være fortid, DJØFBLADET. Pandemien lærte os at holde af at arbejde hjemmefra, og mange vil gerne beholde den mulighed. Men prisen kan blive, at du ikke har noget fast skrivebord på kontoret. Hvis du synes, det lyder utrygt, er du ikke alene
- Goddag til en ny plads på kontoret, Magasinet Arbejdsmiljø. Før fyraften rydder 180 medarbejdere i Faaborg-Midtfyn Kommune skrivebordene for pc´ere og papirer. Næste morgen pakker de ud igen, men de sidder ikke nødvendigvis ved samme bord. Ordningen har fungeret i mere end et år, og den møder både ris og ros, ligesom den løbende bliver justeret.