Del: - -

Støj og forstyrrelser på kontoret

Støj og forstyrrelse og fra kolleger, telefoner og aktiviteter i rummet er den væsentligste årsag til klager fra ansatte, der arbejder i åbne kontorer. Få inspiration til, hvordan I kan mindske generne og styrke trivsel på kontoret.

Støj og forstyrrelser på kontoret handler om mange ting: Akustik, indretning og det målte støjniveau har selvfølgelig betydning. Men også faktorer som niveauet af stress, graden af information og medarbejdernes oplevelse af at have indflydelse påvirker oplevelsen af støj.

Kontoret skal afspejle arbejdsopgaverne

Forstyrrelser og generende støj er et stort problem på mange kontorer og påvirker både produktiviteten og trivsel. Opgaven er at indrette kontoret efter de opgaver, som skal løses i det. Det handler både om organisering af arbejdet, indretning og støjdæmpning, siger Per Møberg, en af landets førende eksperter i støj og akustik i kontorer og instituationer.

Vejledning: Støj på kontoret

BFA Handel, Finans og Kontor har udarbejdet 'Støj på kontoret - en vejledning om indretning, akustik og støjdæmning'. Vejledningen beskriver de vigtigste faktorer omkring støj og forstyrrelser i kontorer og giver råd til, hvordan I kan arbejde systematisk for at sikre gode støjforhold. Vejledningen rummer også en række tjeklister, som I kan bruge til at kortlægge forholdene, så I får et godt grundlag for at arbejde med støj.

Tema: Akustik, støj og forstyrrelser

BFA Velfærd og Offentlig Administration har udarbejdet et større tema om åbne kontorer på hjemmesiden Godtarbejdsmiljø.dk. Det omfatter bl.a en række artikler om støj og forstyrrelser med viden, cases og inspiration. Her er direkte links til et udvalg af de gode artikler på siden:

  • Akustik og forstyrrelse: Støj og forstyrrelse og fra kolleger, telefoner og aktiviteter i rummet er den væsentligste årsag til klager fra ansatte, der arbejder i åbne kontorer.
  • Entydig information forebygger støjklager: Erhvervspsykolog Lisette Jespersen har set mange eksempler på, at klager over støj er blevet en kanal for grundlæggende utilfredshed. Det kan være utryghed eller utilfredshed, fordi medarbejderne enten ikke kan overskue en forandring, eller fordi de ikke er blevet taget med på råd under processen.
  • Storrum stiller større krav til hjernen: Det kræver overskud og energi at fungere i et storrum. Næsten hver tredje er stresset og klager over støj. Men det har ikke nødvendigvis noget med støj at gøre, mener læge og tidligere hjerneforsker Kjeld Fredens.
  • God akustik: Æstetik og akustik kæmper en ulige kamp i mange byggeprojekter, hvor den moderne smag for glas, bare gulve og minimalistisk indretning ofte overtrumfer hensynet til tålelige lydforhold i store rum, hvor mange mennesker skal fungere sammen.

Tema: Storrumskultur

  • Fælles storrumskultur mindsker forstyrrelsen: Medarbejderne føler sig mindre generet af støj i storrummet, hvis de får lov at drøfte, hvordan det skal indrettes og hvad det skal bruges til. Det viser et treårigt forskningsprojekt om støj i storrum.
  • Der vil altid være regler: Uanset om vi har skrevet adfærdsreglerne ned eller ej, vil der altid være normer for den rigtige opførsel i det åbne kontor.
  • Tre arbejdspladsers erfaringer: NNE Pharmaplan, SEB Pension og KMD i Ålborg er tre arbejdspladser med lidt forskellig tilgang til, hvordan man skal regulere adfærden i det åbne kontor.

Fakta om støj

  • Forstå dB-skalaen på 2 minutter: Lyd måles i decibel, dB, eller mere korrekt dB(A), og blandt andet Arbejdstilsynets grænseværdier for støj udtrykkes i dB(A). Forstå decibelskalaen og få et hurtigt overblik over, hvad tallene betyder.

Læs mere


Senest revideret den 24. oktober 2024